vrijdag 29 maart 2013

De Devotie van de Goddelijke Barmhartigheid

Vandaag op Goede Vrijdag, waarin het Lijden van Onze Heer Jesus Christus wordt herdacht, is het ook juist vandaag het begin van de Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid. De devotie is ontstaan dankzij het werk van de Poolse Kloosterzuster Maria Faustina Kowalska, en het is dankzij deze religieuze dat de katholieke wereld kennis heeft genomen van deze devotie. Voor meer informatie over - de inmiddels heiligverklaarde Maria Kowalska - verwijs ik even naar de volgende website via deze link
Het zou te ver voeren om alles wat opgeschreven is door Maria Kowalska hier neer te schrijven, daarom wordt in het kort verklaard wat de bedoeling is van deze devotie.
In het kort komt het er op neer dat Jesus verschenen is aan Maria Kowalska en dat boodschappen van de Hemel zijn doorgegeven. Jesus wil de wereld redden door zijn oneindige barmhartigheid, en dat door deze devotie de wereld wordt voorbereid op de Tweede Komst, de Wederkomst van Christus. Hoewel er geen datum in deze persoonlijke openbaringen wordt gegeven, is de waarschuwing van de Heer sterk genoeg om deze devotie ter harte te nemen.
Ten eerste hebben we de Afbeelding, zoals Jesus aan Maria Kowalska opgedragen heeft deze te vervaardigen. Dan volgt de Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid. De Heer sprak tot Maria de volgende woorden over de Afbeelding:

Schilder een beeltenis overeenkomstig de voorstelling die je ziet, met het onderschrift: Jesus, ik vertrouw op U...Ik beloof dat de ziel die deze beeltenis vereert, niet verloren zal gaan. Ik beloof haar ook de overwinning op haar vijanden reeds hier op aarde, vooral in het uur van de dood. Ikzelf zal haar verdedigen als mijn eigen eer...Ik geef de mensen een vat om uit de bron van Barmhartigheid genade te putten. Dat vat is deze beeltenis met het onderschrift: Jesus ik vertrouw op U...Ik verlang dat deze beeltenis wordt vereerd, eerst in uw kapel en (dan) in heel de wereld. 

De Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid
Om deze Rozenkrans te bidden kan men een gewone standaard Rozenkrans gebruiken, met de bekende 5 tientjes erop. We bidden dan niet het Onze Vader op de grote kralen en het Wees Gegroet Maria op de kleine, maar de volgende gebeden moeten daarvoor gebruikt worden. Er worden geen mysteries overwogen.

Start: Neem de Rozenkrans in de hand bij het Kruisje en zeg eerst 1 Onze Vader, daarna 1 Wees Gegroet Maria, daarna volgen de Twaalf Artikelen van het Geloof.

Op de grote kralen bidt men: Eeuwige Vader, ik offer U op het Lichaam en Bloed, de Ziel en de Godheid van uw zeergeliefde Zoon, Onze Heer Jesus Christus, tot verzoening van onze zonden en die van heel de wereld.

Op de kleine kralen bidt men: Omwille van zijn bitter Lijden, wees barmhartig met ons en met heel de wereld. 

Men besluit elk tientje met drie maal te zeggen: Heilige God, Heilige Almachtige God, Heilige Eeuwige God, wees barmhartig met ons en met heel de wereld.

De Heer heeft over deze Rozenkrans het volgende gezegd: 
Bid onafgebroken deze Rozenkrans, die Ik u geleerd heb. Ieder die dit doet zal grote barmhartigheid ondervinden in het uur van de dood. De priesters moeten het de zondaren aanbevelen als laatste hoop op redding. Zelfs de meest verstokte zondaar zal, als hij deze Rozenkrans slechts eenmaal bidt, genade ontvangen van mijn oneindige Barmhartigheid....O, wat zal Ik grote genade verlenen aan de zielen die deze Rozenkrans bidden....Door deze Rozenkrans kun je alles vragen en verkrijgen, als dat wat je vraagt overeenstemt met mijn Wil.....Ik wil dat heel de wereld mijn oneindige Barmhartigheid kent. Ik wil onvoorstelbare genade verlenen aan hen die op mijn Barmhartigheid vertrouwen..

Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid.
Deze noveen begint op Goede Vrijdag. Na het bidden van de Rozenkrans van de Goddelijke Barmhartigheid moet afsluitend de volgende gebeden worden gebeden. Het zou te ver voeren om de gebeden hier te plaatsen, maar deze Noveen wordt zeer aanbevolen voor de redding van de zondaars. Men kan alle gebeden via deze link (pdf) lezen.